Muziek biedt ook structuur. Met herkenbare liedjes geven we de overgang naar een nieuwe activiteit aan. Op het kinderdagverblijf en de peutergroep zingen we een liedje als we fruit gaan eten of gaan opruimen. Kinderen herkennen dit en weten dan precies wat de bedoeling is. Na het fruitliedje mogen de kinderen fruit eten.
Muziek is ook goed voor het zelfvertrouwen van kinderen. Ze mogen letterlijk hun stem laten horen. Door te zingen, oefenen kinderen nieuwe klanken en woorden. Dit heeft een positief effect op de taalontwikkeling van een kind. Veel kinderliedjes hebben een herkenbare melodie, waardoor het makkelijker is om de woorden te onthouden. Het rijmen draagt daar extra aan bij. Als we met kinderen zingen, laten we soms het laatste woordje weg en nodigen we de kinderen uit om aan te vullen. ‘Olifantje in het bos, laat je mama toch niet…’ ‘Los’ hoor je dan in koor.
Muziek is ook goed voor het zelfvertrouwen van kinderen. Ze mogen letterlijk hun stem laten horen.
Muziek nodigt ook uit om te gaan bewegen. De kleinsten deinen mee op het ritme. De oudere kinderen stampen en klappen of maken bewegingen die bij het liedje horen. Ze vinden dat vaak fantastisch. Dat zorgt voor zoveel plezier; heerlijk om te zien! Ze kijken rond in de groep en doen elkaar na. Dat zorgt voor verbinding en interactie tussen de kinderen. Ik vind dat altijd geweldig om te zien.
Thuis zing ik de dag door met onze zoon Siem. Bijvoorbeeld een slaapliedje als het bedtijd is. Zo weet hij dat hij mag gaan slapen. Onze zoon Siem vond tandenpoetsen geen feestje. Daarom heb ik een tandenpoetsliedje bedacht. Nu we dit elke keer zingen, vindt hij het prima. Zo zie je maar: muziek maakt moeilijke dingen leuker en biedt structuur. Want zodra ik begin te zingen, weet hij dat hij zijn mond mag opendoen. Hij weet ook dat het liedje een eind heeft en dat dan ook het tandenpoetsen klaar is. Een rustig liedje zorgt bij hem voor ontspanning en rust. En mijn vertrouwde stem en de bekende melodie creëren troost en veiligheid. Zo zie je maar: muziek biedt tal van voordelen!”
Plezier voor twee
- Baby’s houden van neuriën. De ruis die ze dan horen, biedt rust en ontspanning.
- Is je kind moe? Zing dan een rustig liedje waar je kind slaperig van wordt. Wil je juist dat hij actiever wordt? Zet dan een vrolijk liedje op.
- Zing niet te laag. Kinderen zingen van nature hoger en anders kunnen ze niet goed meezingen.
- Ga je samen zingen met je peuter? Vang eerst de aandacht van je kind en begin tegelijk. Zo zorg je voor interactie en heb je écht een momentje samen.
- Soms helpt het om babymuziek met rustgevende klanken op te zetten. Bijvoorbeeld als je kind moet huilen, omdat hij het spannend vindt om in bad te gaan. De rustgevende muziek kan helpen om te ontspannen.
- Zet muziek niet opeens aan of uit. Het is voor kinderen prettiger als je het volume langzaam aan- of uitdraait, zodat ze eraan wennen.
- Laat eens het laatste woord van de zin van een liedje weg en nodig je zoon of dochter uit om aan te vullen. Plezier gegarandeerd!
- Doe eens een vraag- en antwoordliedje. Bijvoorbeeld: ‘Wat lust jij, dat is de vraag?” Wacht even totdat je kind iets noemt, bijvoorbeeld ‘aardbei’. Zing dan samen verder: “Aardbei lust ik wel vandaag.”
- Moeilijke dingen worden vaak zoveel makkelijker als je zingt. Vind je kind het bijvoorbeeld vervelend om zijn gezicht te wassen? Zing eens ‘Dit zijn mijn wangetjes’ en poets tegelijkertijd wat je zingt.
Annemiek van der Weele is pedagogisch coach / beleidsmedewerker bij Kinderopvang Walcheren, muziekagoog en zangeres. Ze is moeder van Siem (1).