Na een lange schooldag willen de meeste kinderen niets liever dan uitrusten en lekker spelen met vrienden en vriendinnen. Dat kan bij de buitenschoolse opvang. Dick Schmelzer en Mirjam van Bloppoel vertellen hoe een BSO-middag eruitziet.

“Na schooltijd verwelkomen we de kinderen op de BSO. De een begint direct te kleuren. De ander pakt de LEGO-kist. Weer anderen ploffen op de bank en kletsen over de plannen voor die middag. Als iedereen binnen is, eten we aan tafel wat fruit of een cracker. Ook drinken we wat. Zo krijgen de kinderen nieuwe energie”, legt Dick uit. “Ondertussen bespreken we hoe het op school was en wat de kinderen die middag willen doen”, vult Mirjam aan. “Ze mogen zelf weten of ze meedoen aan een geplande activiteit of liever zelf spelen. Vaak is er dan nog een eet- en drinkmoment en daarna spelen de kinderen tot hun ouders hen ophalen. Als ze wat ouder zijn, vertrekken ze zelf naar huis. Zo ziet een gemiddelde BSO-middag eruit.”

Nieuwe vriendschappen

Ontspannen, spelen en vriendschap; daar draait het om bij de BSO. Dick: “Het belangrijkste vinden wij dat kinderen een fijne tijd hebben. Dat ze zichzelf mogen zijn en lekker kunnen spelen. Vaak met klasgenootjes en soms met kinderen uit andere klassen. Mooi om te zien dat er zo nieuwe vriendschappen ontstaan.”

Insecten zoeken

“Bij de BSO is er ruim voldoende tijd, ruimte en spelmateriaal voor kinderen om zelf lekker te spelen, zowel binnen als buiten. Daarnaast organiseren we allerlei activiteiten. Dit kan van alles zijn, zoals estafette, slijm maken, loomen of een confettikanon knutselen”, legt Mirjam uit. “Om nieuwe inspiratie op te doen, maken de pedagogisch medewerkers gebruik van ons intranet waarop allerlei activiteiten staan rondom vier thema’s: Sport & Spel, Kunst & Cultuur, Techniek en Natuur. Uiteraard bedenken ze zelf ook nieuwe activiteiten. Het ligt er ook aan wat er in de buurt is. Stel dat een BSO-locatie dichtbij het strand of een kinderboerderij ligt, dan brengen ze daar soms een bezoekje aan.” “Of bijvoorbeeld naar het bos”, vult Dick aan. “Samen insecten en bladeren zoeken en daarna in een boek de namen opzoeken.”

De circusdirecteur en de clown

“Ik zie regelmatig mooie activiteiten voorbijkomen”, gaat Dick verder. “Vooral tijdens studie- of vakantiedagen is daar extra veel tijd voor. Dan komen er regelmatig experts langs om workshops te geven, bijvoorbeeld over djembé, graffiti of koken. Laatst stond bij een BSO het thema ‘Circus’ centraal. De kinderen hadden een decor gemaakt en elk kind had een andere rol, zoals circusdirecteur of clown. De kinderen vonden het fantastisch. De BSO biedt ook ruimte om nieuwe dingen te ontdekken en soms zelfs nieuwe talenten. Zo verzorgde een muziekvereniging onlangs lessen op een BSO om kinderen kennis te laten maken met muziekinstrumenten. Een andere BSO gaat elk jaar tijdens de World Cleanup Day zwerfvuil opruimen in de wijk. Gewapend met opvallende hesjes, grijparmen en vuilniszakken gaan ze op pad en ondertussen leren ze hoe belangrijk het is om afval in de prullenbak te gooien. Sommige BSO’s hebben een moestuin waar kinderen de plantjes water geven en verzorgen. En daarna natuurlijk de aardbeien, wortels en tomaten opeten. Want wat is er lekkerder dan tomatensoep van tomaten die je zelf geteeld hebt?”

Het belangrijkste vinden wij dat kinderen een fijne tijd hebben. Dat ze zichzelf mogen zijn en lekker kunnen spelen.
Dick Schmelzer, regiomanager,

Apetrots

“We bedenken de activiteiten het liefst samen met de kinderen. Dan weet je zeker dat het aanslaat. Kinderparticipatie noemen we dat”, legt Mirjam uit. “Dat kan heel eenvoudig door de kinderen te vragen wat zij leuk vinden en willen doen. Het kan ook uitgebreider door kinderen zelf activiteiten te laten bedenken en organiseren. Laatst hoorde ik dat de meiden van een BSO een meidenmiddag wilden organiseren. Ze hebben toen zelf bedacht wat daarvoor nodig was, zoals nagellak en gezichtsmaskers. Op sommige locaties is voor de kinderparticipatie zelfs een kinderraad opgericht. De kinderen denken dan mee over de activiteiten, het dagritme en de huisregels. Ze maken keuzes, overleggen en organiseren. Dat is niet alleen leuk, maar ook ontzettend leerzaam. En als de activiteit dan uiteindelijk een succes is, maakt dat de kinderen natuurlijk apetrots!”

Dick Schmelzer is regiomanager en werkt sinds 2008 bij Kinderopvang Walcheren.
Mirjam van Bloppoel-Honders is pedagogisch coach/beleidsmedewerker en werkt al sinds 1997 bij Kinderopvang Walcheren.