KOW is een erkend leerbedrijf voor stagiaires. “De meeste stagiaires doen een mbo-opleiding om pedagogisch medewerker te worden. Verder zien we de laatste jaren steeds vaker hbo-stagiaires, bijvoorbeeld van de opleiding Pedagogiek of Social Work. Daarnaast krijgt KOW regelmatig aanvragen van middelbare scholieren voor een snuffelstage”, vertelt Coby. “We steken veel tijd en energie in de begeleiding van de stagiaires. Zij zijn tenslotte onze toekomstige collega’s. Ze krijgen een stagemap, mogen workshops volgen en worden begeleid door werkbegeleiders. Bijna alle pedagogisch medewerkers van KOW zijn werkbegeleider. Zij hebben hiervoor een korte opleiding gevolgd. Bovendien leiden we assessoren op die de examens van de stagiaires beoordelen.”
Extra handen op de groep
De komst van de stagiaires levert voordelen op voor studenten, KOW én de kinderen”, stelt Coby. Ze legt uit: “De stagiaire krijgt de mogelijkheid om de werkvloer te ontdekken, ervaring op te doen én studiepunten te verdienen. Voor ons is het een kans om onszelf als werkgever te laten zien en toekomstige collega’s goed op te leiden. Wij hopen natuurlijk dat de studenten zo enthousiast worden over het werken bij KOW dat ze na hun studie blijven. Ze kennen dan onze werkwijzen en systemen al, dus ze kunnen direct aan de slag. Bovendien is een stagiaire op de groep ook voor kinderen leuk: er zijn extra handen en we kunnen kinderen meer één-op-één aandacht geven. Bovendien doen de stagiaires vaak originele activiteiten met de kinderen.”
Van verlegen naar zelfverzekerd
“Als praktijkopleider speel je een centrale rol in de verdeling van de stagiaires over de groepen en onderhoud je het contact met de werkbegeleiders. Het mooiste aan dit werk vind ik dat je jonge mensen ziet groeien en ontwikkelen. De eerstejaars stagiaire die eerst wat verlegen binnenkwam, zie je later terug als een zelfverzekerde en zelfstandige collega waarmee je samen een groep draait”, vertelt Coby enthousiast. “Verder vind ik het erg leuk om tijdens eindgesprekken te horen wat ze geleerd hebben. Vaak moeten ze dan ook een verbetervoorstel voor de locatie presenteren. Er komt dan van alles voorbij, zoals spelen zonder speelgoed, afval scheiden of het tegelplein vervangen door een groene tuin. Het is leuk én waardevol om van hen te leren!”