“Een regenconcert maken, met laarzen stampen in de plassen en oefenen met een paraplu; zomaar een greep uit de activiteiten die we doen bij het thema ‘Regen’. Elke peutergroep en elk kinderdagverblijf werkt ongeveer zes weken aan hetzelfde thema. We zingen liedjes en lezen boeken over het thema. Ook laten we het terugkomen in de activiteiten en de inrichting van het lokaal”, vertelt Eva Bostelaar.

Op de peutergroep en het kinderdagverblijf werken we met het speel- en leerprogramma Uk en Puk. Peutergroepen met de Bijbel gebruiken Doe meer met Bas. Deze programma’s bestaan uit allerlei activiteiten rondom verschillende thema’s. “De thema’s zijn zo gekozen dat ze dichtbij de belevingswereld van kinderen staan”, legt Eva uit. “Bijvoorbeeld ‘Knuffels’ of ‘Brrr, wat koud’. In de herfst is vaak het thema ‘Hatsjoe’ aan de beurt. Dat gaat over ziek zijn. De poppenhoek wordt omgetoverd tot ziekenhuis en we halen ons dokterskoffertje en de dokterskleren uit de kast. Zo gaat het thema echt leven bij de kinderen. Ze zorgen voor de zieke Puk, leren hem hoe hij zijn neus moet snuiten en knutselen een beterschapskaart.”

Het beste naar boven

Eva: “Bij alle activiteiten die we doen, hebben we aandacht voor minimaal één van de vier ontwikkelingsgebieden: motorische ontwikkeling, taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en beginnende rekenvaardigheid. We kijken goed naar het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Niet alleen wat kinderen moeilijk vinden, maar ook waar ze juist goed in zijn en extra uitdaging in nodig hebben. Daar passen we onze activiteiten op aan. Zo halen we het beste uit een kind naar boven.”

Dat kan ik ook!

Welk thema er ook wordt behandeld; Puk is altijd van de partij. “Het mooie van de pop Puk is dat hij alles doet wat de kinderen ook doen”, vertelt Eva terwijl ze hem op schoot houdt. “Puk zorgt voor veiligheid en maakt nieuwe dingen minder spannend. Zo laten we bij het thema ‘Regen’ aan Puk zien hoe een paraplu werkt. Als hij eerst iets doet, denken de kinderen vaak: dat kan ik ook. Puk heeft een kledingkast vol. Hij heeft bijvoorbeeld een regenjas, een doktersjas en een pyjama. Zo past hij bij elk thema. Ook hebben we een slaap-Puk. Deze Puk mag een nachtje logeren bij een kind. Voor de kinderen is dit vaak een hele belevenis.”

Als Puk eerst iets doet, denken de kinderen vaak: dat kan ik ook.

Beeld erbij

“Bij elk thema gebruiken we woordkaarten. Op elke kaart staat een plaatje met het woord eronder. Bijvoorbeeld handschoen of muts”, legt Eva uit. “Deze kaarten gebruiken we bij het bespreken van een thema. Zo krijgen kinderen letterlijk een beeld bij het woord en begrijpen ze beter wat we vertellen.”

Samen met ouders

Over elk thema ontvangen ouders een themabrief. “Zo informeren we ouders waar we aan werken”, zegt Eva. “Dit biedt leuke aanknopingspunten voor gesprekjes met de peuters. We adviseren ouders om thuis ook de liedjes te zingen, dezelfde boeken te lezen of de woorden uit het thema te noemen. Juist herhaling is ontzettend belangrijk. Daar leren kinderen van.”

Vol trots

“Aha, hier heb ik mijn favoriete thema. ‘Ik en mijn familie’ is dat”, vertelt Eva enthousiast terwijl ze door een map met allerlei thema’s bladert. “Kinderen mogen dan een foto van hun gezin meenemen. Deze hangen we op in het lokaal. De kinderen vinden dat vaak fantastisch. Vol trots vertellen ze in de kring over hun papa, mama, broers of zussen. Prachtig om te zien!” Zelf straalt ze ook terwijl ze het vertelt.

SpelenderWIJS

Door te spelen, ontwikkelen kinderen zich vanzelf. We stimuleren dit door leuke en uitdagende activiteiten aan te bieden. Een paar mooie voorbeelden op een rij:

Taalontwikkeling

Tijdens het thema ‘Wat heb je aan vandaag?’ praten we met kinderen over hun kleding, zoals hun trui, broek en jurk. De woorden krijgen meer betekenis doordat kinderen praten over wat ze doen, zien en ervaren.

Beginnende rekenvaardigheid

Tijdens het thema ‘Boerderij’ lezen we een boek van Boer Boris. We vertellen en laten zien wat hij heeft: één boerderij, twee schuren, drie vogel-verschrikkers, vier machines, vijf akkers, zes varkens, zeven koeien, acht schapen, negen muizen en tien kippen.

Motorische ontwikkeling

Tijdens het thema ‘Knuffels’ dansen de kinderen samen met hun knuffel en spelen met allerlei materialen. We bespreken met hen: wat voelt fijn en wat niet?

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Tijdens het thema ‘Eet smakelijk’ maken we samen met alle kinderen groentesoep. Ze helpen met het snijden van de groente en mogen zelf hun soep inschenken en opeten. Zo leren ze samenwerken en nieuwe vaardigheden.

Eva Bostelaar is in 2015 als pedagogisch medewerker begonnen bij Kinderopvang Walcheren. Inmiddels is ze vestigingsmanager van de locaties Windorgel, Zeerovers en Koraal in Vlissingen.