Hoe kan ik opvang opzeggen?
Wil je je contract bij KOW (gedeeltelijk) beëindigen? Dat kan. Let er wel op dat er altijd een opzegtermijn van één maand geldt. Je kan iedere dag van de maand opzeggen. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.
Wil je je contract bij KOW (gedeeltelijk) beëindigen? Dat kan. Let er wel op dat er altijd een opzegtermijn van één maand geldt. Je kan iedere dag van de maand opzeggen. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.
Wijzigingen kun je doorgeven via ouderportaal Konnect of via deze website. Op de pagina Wijzigingen doorgeven lees precies je waar je voor welke wijziging moet zijn.
Bij vermindering van dagen en/of uren wordt 1 maand opzegtermijn gehanteerd. Je ontvangt een bevestiging van de aangevraagde wijziging.
Met vrije uren/dagen van school worden uren bedoeld waarop leerlingen vrij zijn, doordat de school incidenteel (eerder) vrij is. Bijvoorbeeld een extra vrije dag voor of na een vakantie, een brugdag of op Goede Vrijdag. Of dat de school eerder vrij is vanwege bijvoorbeeld een viering, sportdag of schoolreis. Dat de school incidenteel vrij is, dient door school minstens één maand van tevoren naar ouders en KOW gecommuniceerd te zijn.
Voor een standaard- en schoolwekencontract geldt:
Onder vakantieweken verstaan we 12 schoolvakantieweken, zoals benoemd in artikel 1 van de Algemene Voorwaarden van Kinderopvang Walcheren.
Voor klanten met een standaardcontract geldt:
Voor klanten met een schoolwekencontract geldt:
Een studiedag is een vooraf door de school vastgestelde en naar ouders en KOW gecommuniceerde studiedag. De school moet dit minstens één maand van tevoren gecommuniceerd hebben.
Voor klanten met een standaard- of schoolwekencontract geldt:
Het vakantierooster dat KOW hanteert vind je op deze website. Bekijk hier het actuele vakantierooster
We vinden het belangrijk dat de pedagogisch medewerkers op de groep zo veel mogelijk tijd aan de kinderen besteden. Daarom zullen zij alleen de belangrijkste activiteiten of gebeurtenissen op Konnect zetten. Bij baby’s zullen we uitgebreider verslag doen. Als het kind ouder wordt en op de gebruikelijke momenten eet en drinkt, worden alleen bijzonderheden vermeld.
We vinden het belangrijk dat pedagogisch medewerkers tijd besteden aan de kinderen. Daarom kan het voorkomen dat pedagogisch medewerkers niet direct een activiteit op Konnect plaatsen, maar dat zij dit later op een rustiger tijdstip doen. Het is dus mogelijk dat je om 16.00 uur een berichtje ziet dat je kind van 13.00 tot 15.00 uur geslapen heeft.
Het is niet mogelijk om via Konnect je e-mailadres aan te passen, want dit is aan elkaar gekoppeld. Indien je jouw e-mailadres aan wilt passen dan kun je dit doorgeven via de afdeling klantadvies via info@skow.nl.
Kinderopvang Walcheren vindt het belangrijk om altijd een telefoonnummer van ouders te hebben, zodat er bij bijzonderheden contact opgenomen kan worden. Daarom kun je wel nieuwe nummers toevoegen, maar niet verwijderen. Indien je wilt dat wij een nummer verwijderen, kun je contact opnemen met de afdeling klantadvies (klantadvies@skow.nl).
De toestemmingen voor het maken en delen van foto’s op Konnect en/of social media van KOW kun je zelf beheren via Konnect. Ga hiervoor naar Account, selecteer het kind waarvoor je de toestemming aan wilt passen en klik op Toestemmingen.
Je ontvangt notificaties van Konnect: pushberichten of e-mails. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker een foto van je kind heeft geplaatst of wanneer er een aanvraag voor extra opvang is goedgekeurd of afgewezen. Als je deze notificaties niet wilt ontvangen, kun je ze uitzetten. Ga naar Account en klik daar op Notificaties. Goed om te weten: bij het eerste gebruik staat standaard alles aan.
Ongeveer zes weken voor de opvang van jouw kind start, ontvang je van ons een e-mail met daarin een activatielink voor het gebruik van het ouderportaal. Zodra je jouw account voor het ouderportaal hebt geactiveerd, kun je inloggen en gebruikmaken van de voordelen:
Heb je de activatiemail niet gehad of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op, zodat ook jij binnenkort van Konnect gebruik kan maken.
Jij bent (eventueel samen met de andere ouder/je partner) de enige die toegang heeft tot het dagboek van je kind. De groepsfoto’s in het ouderportaal zijn alleen toegankelijk voor ouders van de groep. Je hebt de mogelijkheid om een foto te downloaden. Wij vragen je daarbij nadrukkelijk om integer om te gaan met foto’s waarop ook andere kinderen staan. Bedenk dat ouders er bezwaar tegen kunnen hebben dat je foto’s van hun kind openbaar maakt. Doe dit nooit zonder hun toestemming.
Je kunt dit wijzigen in het ouderportaal Konnect.
Hoeveel uren je nog tegoed hebt, vind je heel makkelijk terug in de app. Klik in het menu op Account en daarna op Tegoeden. Hier vind je de actuele status van jouw urentegoed.
Je kunt de eind- of begintijd verlengen door alleen de benodigde tijd aan te vragen via het ouderportaal Konnect. Stel dat je al opvang hebt van 09.00 tot 18.00 uur, maar je je zoon of dochter toch liever om 8.00 uur brengt. Dan vraag je alleen de opvang aan die nog nodig is, dus in dit geval van 08.00 tot 09.00 uur.
Het aanpassen van flexibele uren die zijn vastgelegd in een overeenkomst kan niet via het ouderportaal. Hiervoor kun je terecht bij onze afdeling klantadvies. Zij helpen je graag. Ze zijn telefonisch bereikbaar via 0118 – 61 45 32 en per mail via klantadvies@skow.nl.
Houd rekening met de minimale afname van 22 uur per maand bij het kinderdagverblijf, 12 uur per maand bij de buitenschoolse opvang en 4 uur per maand bij de voorschoolse opvang.
Flexibele opvang of opvang met een vakantie-studiedagencontract kun je vanaf 3 maanden tot 1 werkdag vóór de betreffende datum via Konnect aanvragen. De afdeling Extra Opvang bekijkt je aanvraag zo snel mogelijk.
Als er plek is, ontvang je via Konnect een goedkeuring van je aanvraag. Is er geen plek, dan zie je dat ook terug in Konnect. Tip: zorg dat je notificaties aan staan, dan krijg je een seintje als de aanvraag is verwerkt.
Uiteraard is het mogelijk om je kind eerder op te halen van de BSO (dan de eindtijd van het dagdeel). Wij kiezen voor dagen en dagdelen om ons aanbod kostendekkend te maken, maar je bent vrij om je kind op te halen wanneer jij wil.
Het flexibele opvangcontract voor de BSO is beperkt beschikbaar op een locatie en wordt niet op alle KOW-locaties aangeboden.
De eerste weken is het natuurlijk even wennen aan de nieuwe situatie, de groep en de medewerkers. Het afscheid nemen kan voor zowel kinderen als ouders moeilijk zijn. De pedagogisch medewerkers geven hierin ondersteuning en begeleiding.
De wenperiode start vanaf het moment dat de eerste dag in gaat. Wij richten ons bij alle opvangvormen op:
Wil je graag dat je kind naar het kinderdagverblijf gaat, voordat je werkelijk moet gaan werken dan kun je, indien de bezetting op de groep het toelaat, het contract 1 of 2 halve dagen eerder in laten gaan. Dit is mogelijk vanaf dat je kind 6 weken oud is. Over deze halve dagen kun je kinderopvangtoeslag aanvragen.
Uit ervaring blijkt dat kinderen ongeveer 3 maanden de tijd nodig hebben om goed te wennen op een groep. Het ene kind went sneller dan het andere kind. Dit hangt vaak samen met hoe vaak een kind naar de opvang komt. Na de wenperiode van 3 maanden volgt er een evaluatiegesprek met de mentor van jouw kind. Mocht na de eerste maand blijken dat hij of zij niet kan wennen op de groep en is het voor het kind beter om de opvang te beëindigen, dan kun je contact opnemen met de mentor van jouw kind. Deze zal de situatie bespreken met de vestigingsmanager.
Voordat de opvang start, neemt een pedagogisch medewerker van de opvanglocatie contact met je op voor het plannen van het intakegesprek op de groep. Vaak gebeurt dit door de mentor van jouw kind. Om ervoor te zorgen voor dat jouw zoon of dochter zich veilig en vertrouwd gaat voelen bij de opvang, wisselen jullie tijdens het intakegesprek informatie over het kind uit. Op deze manier leert de pedagogisch medewerker jouw kind alvast kennen. Dat helpt om de eerste periode zo soepel mogelijk te laten verlopen. Tijdens het intakegesprek maak je ook kennis met andere pedagogisch medewerkers en worden de regels en gewoonten besproken, zoals het activiteitenaanbod en het pedagogisch handelen op de locatie.
Je bent van harte welkom om onze locaties te bekijken. Maak direct een afspraak op deze pagina. Tot snel!
Ons uitgangspunt is dat kinderen twee dagdelen naar de peutergroep komen. Uit ervaring weten we dat peuters dan makkelijker wennen en zich sneller thuis voelen op de peutergroep. En als een kind zich veilig en vertrouwd voelt, kan hij/zij zich spelenderwijs gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld door ander spelmateriaal uit te proberen en contact te leggen met andere peuters. De activiteiten van de peutergroep zijn er ook op afgestemd dat kinderen twee keer per week komen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de tweede dag hun knutselwerkjes afmaken en vaak worden woorden, boeken en liedjes herhaald. Peuters zijn immers dol op herhaling en leren daar veel van.
Stel dat je kind ook naar een kinderdagverblijf van KOW gaat, dan is het mogelijk om 1 dagdeel peutergroep af te nemen. Dat komt omdat op beide plekken gewerkt wordt met het programma Uk en Puk. Soms zitten beide opvangvormen zelfs onder één dak en wordt eraan hetzelfde thema gewerkt. Zo is er toch veel herkenning, waardoor een kind zich snel thuis voelt.
Aan het begin van het kalenderjaar ontvang je als ouder een jaaropgave van ons. Hierop staan van het voorgaande kalenderjaar de afgenomen uren en de kosten hiervan. Van de Belastingdienst ontvang je na verloop van tijd een definitieve toekenning van de kinderopvangtoeslag. Je dient te controleren of de jaaropgave en de definitieve toekenning juist zijn en of deze gegevens met elkaar overeenkomen.
Er zijn soms dagen dat je incidenteel extra opvang nodig hebt. Bij KOW is dat mogelijk, mits er plek is. De kosten van deze extra opvang worden vooraf of achteraf gefactureerd, afhankelijk van het moment van het invoeren van de extra opvang. Je vindt de kosten terug op je maandelijkse factuur van KOW. Vergeet niet om deze extra uren door te geven aan de Belastingdienst, zodat je hierover ook toeslag ontvangt.
We sturen geen facturen per post, omdat dit beter is voor het milieu en omdat het efficiënter en kostenbesparend werkt. We sturen je een e-mail wanneer je factuur klaarstaat in het ouderportaal Konnect. In dit portaal vind je alle facturen en jaaropgaven overzichtelijk bij elkaar.
Bekijk een voorbeeld van de maandelijkse factuur die je van ons ontvangt, inclusief uitleg.
Ja, dat kan! We hebben hiervoor een overeenkomst met de Belastingdienst. Het grote voordeel is dat we maandelijks alleen een factuur sturen voor jouw eigen bijdrage in plaats van het gehele factuurbedrag. Hoe je dit regelt? Geef via Mijn Toeslagen van de Belastingdienst aan dat je de toeslag op onze rekening wilt laten uitbetalen. Je blijft als ouder natuurlijk wel verantwoordelijk voor het aanvragen van de juiste toeslag.
We hanteren geen maximum aantal keer ruilen. Zolang ruiltegoed geldig is, kun je het inzetten.
De ruiltermijn is 3 maanden na de dag dat je kind niet is geweest en 1 maand vooraf. Indien je tijdig afmeldt, komen er plaatsen beschikbaar voor ouders die extra opvang willen afnemen of dagen willen ruilen.
Je hoort circa 2 weken van tevoren of de aanvraag voor een ruiling of extra opvang mogelijk is.
Je kunt dagen en dagdelen ruilen. Als een dag(deel) geruild wordt tegen een dag(deel) met minder uur, vervalt het restant van de uren.
Ruilen kan alleen als er plaats is op de groep en er geen extra pedagogisch medewerker hoeft te worden ingezet. Enkele locaties zitten vol doordat de vraag naar onze kinderopvang groot is. Daarom kunnen we niet garanderen dat we aan de ruilvraag kunnen voldoen.
Een extra opvangdag kan worden aangevraagd via het ouderportaal Konnect.
Je kan zelf je kind afmelden via het ouderportaal Konnect. Als je ruim van tevoren al weet dat je zoon of dochter een keer niet komt, dan is het fijn als je alvast afmeldt. Zo kan een ander kind dit plekje innemen.
Als je je kind zelf tijdig afmeldt via Konnect, dan bouw je ruiltegoed op.
Let op: als een pedagogisch medewerker je kind afmeldt, bouw je geen ruiltegoed op.
Het is mogelijk meerdere ruilingen in te zetten op 1 dag of om een deel te ruilen en de rest bij te betalen.
Uiteraard is het mogelijk om je kind eerder op te halen dan de eindtijd van een dagdeel. Je bent vrij om je kind op te halen wanneer jij wil. Als je heel vroeg komt, is het wel handig om de pedagogisch medewerkers vooraf even in te lichten in verband met activiteiten.
Als jij en je partner allebei werken en/of een erkende opleiding, inburgeringscursus of traject naar werk volgen, heb je recht op kinderopvangtoeslag. Twijfel je? Op de website van de Belastingdienst kun je nagaan of je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag.
Hoe hoog jouw toeslag is, hangt af van je salaris, het aantal uur dat je werkt en het aantal kinderen. De netto kosten, dus wat je uiteindelijk zelf voor de opvang betaalt, zijn voor ieder gezin anders. Gelukkig bereken je met onze KOW Rekentool snel en eenvoudig hoeveel dat is.
Wanneer je stopt met werken, heb je nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag. Dit geeft je de tijd om te solliciteren en zo kan de opvang voor je kinderen gewoon doorgaan. Wanneer je een nieuwe baan hebt gevonden, verandert waarschijnlijk ook je verzamelinkomen en/of het aantal uur dat je werkt. Geef dat dan door aan de Belastingdienst. Heb je na 3 maanden nog geen nieuwe baan gevonden? Ook dan geef je dat door aan de Belastingdienst. Want je wilt voorkomen dat je te veel ontvangen toeslag later moet terugbetalen. Op de website van de Belastingdienst vind je alle informatie hierover.
Ja, het is mogelijk om kinderopvangtoeslag direct op de rekening van Kinderopvang Walcheren te laten storten. Dit heeft als voordeel dat wij maandelijks uitsluitend jouw eigen bijdrage incasseren in plaats van het gehele factuurbedrag. Wil je dit ook? Dan kun je dit doorgeven via Mijn Toeslagen.
Zeker, we helpen je graag. Neem hiervoor contact op met de afdeling Financiën via 0118 – 62 85 03 of stuur een bericht naar financien@skow.nl.
Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd en zelfs verplicht om ten behoeve van de kinderopvangtoeslag voor ouders te vragen naar hun burgerservicenummer (BSN) en dat van hun kind. We vragen die gegevens op zodat de Belastingdienst/Toeslagen de administratie van het aantal opvanguren kan koppelen aan haar eigen gegevens. Soortgelijke bevoegdheden gelden overigens ook voor verhuurders in het kader van de huurtoeslag en voor zorgverzekeraars in het kader van de zorgtoeslag.
De genoemde organisaties mogen dat op grond van artikel 38 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen en artikel 1a en 1b van het Uitvoeringsbesluit Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.